13 oktober 2012

Utmaning i oktober



Nu är ju inte detta mycket av en mat- och bakblogg längre, då kombinationen sällskaplig fem-månaders-bebis och ett icke-önskvärt-midjemått inte lämnar förutsättningarna för dagligt experimenterande i köksregionerna. Men eftersom min fina frilanskollega och utomordentligt inspirerande matbloggaren Sonja kör en oktoberutmaning på temat att "nyttifiera ett bakverk"Dagmar's Kitchen, så kunde jag inte hålla mig från att bidra med en gammal favorit.

Picknick-på-stubben-kakorna har hängt med mig sedan mina första stapplande steg i köksregionerna på 80-talet och fortfarande är de något av det mest delikata man kan fixa till just en fika i skogen. Busenkla, kanske inte direkt nyttiga ur ett kalorihänsende, men grahamsmjöl och havregryn mättar och rafsar gott i magen och solroskärnor måste vara hur nyttiga som helst. Eller hur?

Så mitt bidrag till oktoberutmaningen blir...

Picknick-på-stubben-kakor, ca 25 st
100 g smör
3/4 dl strösocker
1 dl farinsocker
1/2 tsk vanilj
1 ägg
1 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver
100 g hackad mörk- eller mjölkchoklad
2 dl solroskärnor, att rulla kakorna i
Blanda smör, socker, farinsocker, vanilj och ägg i matberedare eller med degkrokarna - kör till ljus och luftig konsistens. Rör ner övriga ingredienser (utom solroskärnorna), chokladen sist så att den inte blir för finfördelad. Rulla små bullar som doppas i solrosfrön och sedan plattas till på en bakpapperklädd plåt. Grädda 10 minuter i 190 C, låt svalna på galler. Ta med ut bland höstlöven och njut!

2 kommentarer:

  1. Åh, dom ser jättegoda ut! Jag får tigga till mig några nästa gång vi ses kanske? Superkul att du ville vara med i min lilla utmaning! Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vill smaka sparar receptet :)

    SvaraRadera