7 september 2012

Mera lådor


För den som eventuellt har saknat mig i bloggosfären den senaste månaden kan jag försäkra dig om att jag varken slutat skriva eller gått under jorden. Istället har det varit mycket skrivande på annat håll (mer om det vid senare tillfälle) och jorden har jag sprungit runt med i skottkärran som jag så lämpligt förärades av lilla familjen i födelsedagspresent.


Den här sommaren har det inte blivit så mycket med odlandet av de enkla anledningarna att jag dels födde barn i de mest bråda tiderna, och så förstås den lilla petitessen att det byggts ett hus på vår tomt. Nu har vi i alla fall fri lejd från hantverkarna på helgerna, så emellanåt har vi vågat oss ut för att bygga vidare på odlingslådorna som ska resultera i en ca 75 kvm köksträdgård.



Som bekant tog vi kål på den lilla eländiga elgräsklipparen, så svärfar släppte till riktiga grejer och lät maken agera "lieman". Gräset slogs och vi lade ut markduk för att kväva allt gräs och ogräs som intagit jorden sedan schaktningen i april. Rent otroligt vad det växer igen snabbt!


Stor och liten snickare hjälptes åt att skruva ihop de rejäla styckena jag hade oljat med svartpigmenterad träolja. Grymt tung blir konstruktionen som är 44 cm hög och på sin längsta sida 3,90 meter. Fyra lådor ska bilda ramen runt om och husera mest perenna grödor och sommarblommor. "Innergården" ska sedan ha fyra kvadratiska lådor på 2,20 x 2,20 m där det blir växelbruk. I mitten blir det en rundel med "fjärilslockare" (buddleja, stäppsalvia m.m.) för att främja pollineringen i trädgården.


Lådorna klädde jag sedan på insidan med riktigt grov duk. Jag hade turen att hitta ett parti på Granngården som de rea:de ut pga ett produktionsfel - den släppte inte igenom vatten. Precis funktionen jag sökte!


I ett mer eller mindre intelligent ögonblick beställde jag hem 20 ton jord veckan innan jag gick och födde vår underbara lilltjej. Med tanke på att jag varit spädbarnsmamma förut kan man ju undra lite hur jag tänkte. Inte helt överraskande låg de 20 tonnen kvar på precis samma ställe 3,5 månad senare, bara med den lilla skillnaden att de var totalt övervuxna av gigantiska baldersbrå  andra ogräs.


Säkert identifierade som fröogräs har jag nu tagit chansen att det inte är en idiotisk tanke att använda all denna bladmassa som bas i en odlingslimpa. Med andra ord ligger det nu ca 1 dm uppdragna och torkade balldersbrå i botten på lådorna och över ett rejält lager jord. Imorgon ska jag ut i grannskapet och tigga hästskit och sedan blir det till att köra skottkärra med jord för hela slanten.

4 kommentarer:

  1. Tja, hur tänkte du där? :)
    Tidsoptimist och företagsam kvinna kanske!
    Kul med lite bilder och lycka till.

    SvaraRadera
  2. Naturen bjuder på odlings och brukar möjligheter, men tar snabbt tillbaka och betraktar det som sår som skall läkas, om brukandet stannar upp. Får mig att tänka på prästen som besökte svedjetorparen och sa : " här har du med Guds hjälp fått det fint " Varvid torparen svarade : " Då skulle pastorn sett hur det såg ut när Han
    hadde det sjulv " Jag kan se framför mig hur hästski.... rullas hem i triumf genom byn.

    Kram Gråpäronet.

    SvaraRadera
  3. Jag är övertygad om att du snabbt och lätt inför nästa sommar kommer att ta igen allt du inte hunnit odla i år ;-)! Det kommer ju bli kanon med de fina lådorna! Kram

    SvaraRadera
  4. Inte utan att man blir lite avis på ditt lådprojekt. Om man ändå hade platsen, tiden, engagemanget...

    SvaraRadera