26 november 2010

Att inledas i frestelsen

DSC01877 

Frusen och hungrig i matbutiken… utgången är given och man passerar kassan med korgen full fast man egentigen bara skulle ha en liter mjölk och en påse fredagsgott. Trots att hushållets största kärl står och doftar underbart av långsamt bryggande dunderglögg, så kunde jag inte motstå frestelsen att plocka med mig hem en flaska av Blossas friska lättglögg med smak av lingon. Tillverkaren försöker poppa till det hela med att rekommendera att den dricks “väl kyld ur eleganta cocktailglas”, men jag tycker den gör sig allra bäst varm i liten traditionell glöggmugg. Kanske är jag konservativ, eller är det bara så att man väldigt sällan som småbarnsförälder har “de elegantaste cocktailglasen” framme runt sex-tiden på en fredagskväll medan TV:n går varm på Disneys Bilarfilm?

Naturligtvis kunde glöggen inte komma med hem mol alena, utan lockbetet kom komplett med “ädelost på pepparkaka” – jag fastnade på kroken likt gammelgäddan. Maken är dock inte så ädel av sig just i det här hänseendet och vi kompromissade med en italiensk taleggio på Mor Annas fabrikspepparkaka – inte så dumt det heller medan maten är på gång.



1 kommentar:

  1. Jag är ju så nyfiken på dunderglöggen- har inte satt igång någon själv. Egentligen är det först på senare år som jag har börjat uppskatta glögg och då pratar jag inte om sliskigt söt saftglögg.

    Ska på skansens julmarknad i år igen då lillebror står och brygger öl... där finns det nog glögg att smutta på i olika varianter.

    Ha det gott i kylan!

    SvaraRadera